Start din reise Mine sider
Reiseskildring

Andreas: Safari Nyerere & Zanzibar

En reise til Afrika er noe mange drømmer om. For meg ble det virkelighet i løpet av en ni dagers fantastisk reise. Fra da jeg var liten og så dyrene i dyrehagen har jeg alltid undret meg over hvordan det egentlig fungerer, med den uendelige syklusen der biologisk mangfold gir styrke til alt levende.

Da vi landet tidlig i Dar es Salaam ble vi møtt av en mørkhet som virket som om den slukket de tusenvis av lysene som kledde byen. Våre guider, som ventet på vår ankomst sent på natten, ga oss en varm velkomst, før de kjørte oss til hotellet. Flyreiser er for meg ikke en tid der søvn naturlig inntreffer, så da vi kom frem til hotellet, traff trettheten meg som et slag i bakhodet.

Første dag
Etter det som føltes som et øyeblikk, åpnet jeg øynene og stirret opp i taket, med dagslys strømmende inn gjennom vinduet. Jeg er her, tenkte jeg. Fremdeles uvitende om hva som virkelig ventet meg utenfor hotellrommet. Guidene ga oss en sjanse til å møte de lokale menneskene og oppleve deres kultur og håndverk ved å ta oss med til det lokale markedet. På hyllene sto eksepsjonelle kunstverk som ga en sterk afrikansk følelse, sammen med fargerike klær og smykker. Tiden fløy, og plutselig var solen i ferd med å gå ned. Kvelden bød på en fantastisk middag med lokal mat, utsikt mot havet, før den ble avsluttet med karaoke og noen kalde øl.

Andre dag
Etter en herlig frokost på hotellet, satte jeg meg i en av våre fire safaribiler som skulle ta meg til Afrikas største naturreservat - Selous Game Reserve. Veien dit var alt annet enn godt vedlikeholdt og fikk meg til å kjempe for å holde meg på plass. Da vi kom frem til leiren vår, installerte vi oss i teltene våre, for deretter å bli invitert med på elve-safari - der vi skulle få se både flodhester og krokodiller. Jeg steg ned i en liten turbåt sammen med noen venner og forberedte meg på å få en myk start på turen. Båtføreren vår tilpasset seg mye til hva gruppen ville se, og jeg må innrømme at alle de små stoppene vi måtte gjøre på grunn av meg, førte til at turen gikk litt langsommere enn planlagt. Som avslutning la vi til ved en stor sandbanke midt i elven for å se den spektakulære solnedgangen. Og wow, jeg sier bare, for en solnedgang. Aldri før har jeg sett noe så vakkert. Den blå himmelen forvandlet seg til et hav av ild, og konturene av trærne lå som forkullet ved horisonten, før de ble slukket på et sekund. Det fargerike bildet jeg hadde malt for meg selv før reisen, var alt annet enn overdrevet.

Tredje dag
Før solen steg opp skulle vi være ferdige med frokosten og ha tatt plass i bilene, for å fortsette mot Selous Game Reserve og de ville dyrene. Mens solens første stråler sipret gjennom grenene på trærne, ble spenningen i magen mer merkbar. Jeg skulle endelig få oppleve det jeg før bare hadde drømt om - å se Afrika på ekte. Det tok ikke lang tid etter at vi hadde passert parkens porter før vi møtte en av dyrelivets mest majestetiske skapninger - giraffene. Å for første gang se dyr som jeg ellers bare hadde sett i fangenskap, ute i det fri, ga en kraftig følelse av frihet. Morgenen hadde en frisk følelse over seg, som helbredende. Sammen med solstrålene som krøp over savannen, kom også varmen. I hodet mitt hadde jeg forestilt meg en intens varme som skulle steke meg til maksimum. Men overraskende nok ble ikke varmen et problem i det hele tatt. Med den tørre luften som konstant strømmet gjennom safaribilens åpne tak som en naturlig air condition, følte man seg aldri overopphetet.

Mens safarituren fortsatte, fikk vi øye på flere og flere dyr. Guidene ga oss morsom informasjon om dyrene og skapte god stemning i bilen med latter og humoristisk innstilling. Dagen fortsatte deretter i raskt tempo, og før jeg visste ordet av det, begynte solen å synke mot sin nattlige hvile. Vi forlot parken fornøyde, for å dra tilbake til vår campsite. Da vi kom frem, hadde våre egne kokker dekket opp for et skikkelig festmåltid. Og maten ble en suksess. Smakene som tilfredsstilte smaksløkene på en nyansert og innovativ måte, skuffet ingen. Mette og tilfredse la vi oss, med lengsel etter å våkne opp til et nytt eventyr igjen.

Og eventyret var ikke langt unna, kan jeg si. Midt på natten våknet jeg av at skogen bak teltene begynte å knirke. Det var noe der ute, noe stort. Jeg hørte hvordan våre vakter begynte å samle seg for å sikre vår sikkerhet. Adrenalinet strømmet gjennom kroppen, fordi vi ikke visste hva som foregikk der ute. Alt jeg kunne skille var vaktene som snakket stille med hverandre, og den hvesende lyden fra vår uinviterte gjest. Etter en stund, føltes det som en evighet, forsvant lydene og alt gikk tilbake til den harmoniske roen som tidligere hadde preget natten.

Fjerde dag
Jeg våknet uthvilt, til tross for nattens forestilling. Våre guider fortalte at vi hadde hatt besøk av en flodhest i løpet av natten. Herregud, tenkte jeg, en flodhest?! Afrikas farligste dyr hadde altså spasert en armlengdes avstand fra teltet mitt. Følelsen av spenning fylte kroppen min, og jeg følte meg virkelig i live. Jeg forlot vår campsite med en drivende følelse av å oppdage mer av Tanzania. Og ærlig talt, med hånden på mitt allerede erfarne hjerte, hadde jeg fått mer ut av turen på to dager enn jeg trodde var mulig å få ut på en måned. Og da jeg trodde at jeg ikke kunne fylles med flere inntrykk, visste jeg ikke at det beste av turen fortsatt lå foran meg.

“Nå sitter jeg her i Norge og ser tilbake på reisen min, en reise jeg mener at alle burde oppleve en gang i livet. Med tusenvis av nye inntrykk har jeg forelsket meg i Afrikas sjarm og fått et innblikk i hvordan livet skal leves til det fulle.”

Andreas

Efter noen timer i safaribilen fikk vi endelig se det vi hadde lengtet etter. Med sine muskuløse kropper, massive klør og mektige blikk ble vi forhekset. Der var de, løvene. Når du drar på safari i Tanzania, topper løvene mange lister som et av de mest spektakulære dyrene å se, og for meg var dette helt sant. Å se dyrenes konge og savannens hersker var en fantastisk opplevelse, for å si det mildt. Safarituren fortsatte med flere fantastiske møter, inkludert elefanter, bøfler og krokodiller, før den avsluttet ved vår campsite med deilig mat og hyggelig selskap.

Femte dagen
Igjen våknet man uthvilt. Med nye mål for dagen bega vi oss inn i den massive parken. På dette tidspunktet begynte man å lengte etter en skikkelig dusj, da støvet hadde begynt å dekke de delvis rene områdene på kroppen. Men å være litt skitten var en del av opplevelsen, etter min mening. Vi kjørte langt, langt borte fra sivilisasjonen for å krysse en uttørket elv hvor den hvite sandbunnen strakte seg, og deretter gikk vi videre til vårt neste stopp - de varme kildene. Her fikk jeg en sjanse til å vaske bort det verste av støvet og samtidig få litt variasjon fra all bilkjøringen. Siden dette var vår siste safaridag, ønsket vi å få mest mulig ut av den, så guiden kjørte gjennom flere dyreområder, og uansett hvor jeg så, kunne jeg se dyr, både giraffer, bøfler, gnuer, sebraer og impalaer, mange impalaer.

Zanzibar
Fascinert av hvor annerledes livet i Tanzania var i forhold til det ellers hverdagslige livet hjemme i Sverige, gjorde at interessen min for landet vokste. For å få en kontrastrik reise var det nå på tide for meg å møte en helt annen miljø. Jeg spiste frokost og pakket sammen mine støvete klær, for deretter å hoppe inn i en av våre biler. Etter noen timers kjøretur kom vi til Dar es Salaams flyplass. Neste stopp; Zanzibar. Flyet vi skulle fly dit med var alt annet enn stort. Jeg satt rett bak piloten med full oversikt over instrumentpanelet og alt som hører med. Spenningen var et faktum. Flyturen i seg selv ble en opplevelse, da vi fløy lavt over bakken og hadde full utsikt over byen og alle de små menneskene der nede.

Til slutt kunne jeg se Zanzibar i det fjerne. Øya, som har en korallbunn, lyste opp med sine hvite strender i det klare blå vannet. Ved ankomst ble vi møtt av en buss som skulle ta oss til neste hotell. Jeg hadde nå blitt vant til det enkle livet på den andre siden av bukten, og alt materielt føltes nå som en luksus. Men som jeg sa tidligere, dette var en reise som skulle gi mye kontrast, og det kan jeg love, det gjorde det.

Ved porten til hotellet ble vi møtt av flere ansatte som sto og ventet på vår ankomst. Hotellet lignet ingenting jeg hadde sett tidligere. Med nyvaskede gulv, høye buer og gullbelagt interiør kom alt som en sjokk. Og hvis du forestiller deg en bolig for en konge, så var dette litt finere. Med store smil og åpne armer ble vi ønsket velkommen av de ansatte. Vi ble servert ferskpresset juice og en introduksjon til hotellet fra hotelleieren. Da jeg trodde jeg ikke kunne bli mer målløs, gikk jeg inn på hotellrommet...

Følelsen av å ligge i et støvete telt ute i bushen den ene dagen, til å gå inn i et femstjerners hotellrom, ga meg en utrolig perspektiv på livet. Her skulle jeg tilbringe mine tre siste dager før hjemreisen, og jeg kunne ikke hatt det bedre. Dagene fløy forbi med sol og bading, snorkling, dykking, ballspill, deilig mat og iskalde drinker. Nå sitter jeg her i Sverige og ser tilbake på reisen min, en reise som jeg mener at alle burde oppleve en gang i livet. Med tusen nye inntrykk har jeg forelsket meg i Afrikas sjarm og fått et glimt av hvordan livet skal leves til fulle.

Reiser til Tanzania

13 dager | Familieferier | Safari med sol og bad

Generasjonsreise Tanzania & Zanzibar

fra 34 900,- /person

8 dager | Firmareiser

Kick-off Tanzania

Julen 2024 Familiesafari Tanzania & Zanzibar

Julen 2024 Ngorongorokrateret, Tarangire & Mafia Island

fra 53 900,- /person

19 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad | Eventyrreiser | Fjellturer | Gruppereiser

Machameruten, Safari og Zanzibar

fra 47 900,- /person

14 dager | Eventyrreiser | Fjellturer | Gruppereiser

Machameruten og Safari

fra 40 900,- /person

18 dager | Safari med sol og bad | Eventyrreiser | Fjellturer

Maranguruten, Safari og Zanzibar

fra 44 900,- /person

12 dager | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Safari Ruaha & Mafia Island

fra 39 900,- /person

12 dager | Familieferier | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Zanzibar

fra 29 900,- /person

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Mafia Island

fra 35 800,- /person

12 dager | Safari med sol og bad | Eksklusiv safari | Bryllupsreiser | Off The Beaten Track | Eventyrreiser

Safari i Nyerere Nasjonalpark & Fanjove Island

fra 84 500,- /person

12 dager | Big five-safari | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Ekspedisjon Tanzania & Pemba Island

fra 55 900,- /person

14 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track | Safari med sol og bad

Masailand, safari & Zanzibar

fra 44 900,- /person

12 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track

Den store Tanzaniareisen

9 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track

Masailand og safari

fra 44 900,- /person

19 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Off The Beaten Track | Safari med sol og bad

Det beste av Tanzania

fra 115 000,- /person

14 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad | Eksklusiv safari

Eksklusiv Safari Tanzania & Zanzibar

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Tanzania & Zanzibar

fra 29 900,- /person

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Familieferier | Safari med sol og bad

Safari Serengeti & Zanzibar

fra 37 900,- /person

13 dager | Big five-safari | Familieferier | Safari med sol og bad

Familiesafari Tanzania & Zanzibar

fra 26 900,- /person

14 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Tanzania & Zanzibar

fra 47 900,- /person

13 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Ngorongorokrateret, Serengeti & Zanzibar

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Ngorongorokrateret, Serengeti & Zanzibar

fra 39 900,- /person

15 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad

The Big Six

fra 49 900,- /person

Abonner på inspirasjon og reisenyheter

Drøm deg bort med vårt populære nyhetsbrev, spekket med inspirasjon og reisetips til ditt neste store eventyr.

Takk!

Du abonnerer nå på vårt nyhetsbrev.