Start din reise Mine sider
Reiseskildring

Jennie: Safari i Kenya & Diani Beach

Jambo, jambo bwana. Habari gani? Mzuri sana. Wageni, wakaribishwa, Kenya yetu Hakuna Matata. Kenya nchi nzuri, Hakuna Matata.

Jeg lærte denne sangen under oppholdet mitt i Kenya med Safariresor. Sangen handler om Kenyas åpne, varme og gjestfrie land, og den er skrevet på Kenyas nasjonalspråk swahili. Jeg kan ikke la være å savne denne reisen, da den var noe helt utenom det vanlige.

Jeg hadde sommerfugler i magen på Arlanda flyplass, klar til å reise til Afrika, en kontinent jeg skulle oppdage for første gang. Men jeg skulle ikke reise alene, men med min herlige og litt sprudlende klasse fra Grimslövsfolkhögskola. Skolen min har et samarbeid med Safariresor, så å få reise med mine klassekamerater og læreren min ville bli en fantastisk opplevelse.

Våre tre første dager i Kenya tilbrakte vi i den verdenskjente nasjonalparken Masai Mara, ristende rundt i våre safaribiler. Når vi så soloppgangen i horisonten, føltes det nesten som om jeg kunne høre åpningssangen til filmklassikeren "Løvenes Konge"; utsikten vi hadde fra bilene var utrolig. Målet vårt i Masai Mara var å finne "The Big Five", og av disse fem fikk vi muligheten til å møte tre av dem, nemlig elefanter, løver og bøfler.

Det var svært givende å se disse vakre dyrene i deres naturlige miljø. Fra våre safaribiler hadde vi virkelig muligheten til å studere dem på nært hold. Under disse turene hadde vi to vennlige og kunnskapsrike guider som lærte oss mye om dyrene, og vi fikk til og med muligheten til å tilby dem Kalles kaviar. Jeg må heller ikke glemme å nevne at det er utrolig mange gnuer i Masai Mara. Bak hver busk, tre og hjørne fant vi en gnu.

“Dette har vært en fantastisk og givende reise som har åpnet øynene mine for Afrika. Takk til Markus og Safarireiser for en unik og herlig reise. Jeg ser frem til neste reise til Afrika, som denne gangen blir til Tanzania til sommeren.”

Jennie

En av dagene fikk vi også muligheten til å gå på en vandringssafari til en nærliggende Masai-landsby sammen med to Masai-personer. Under turen viste de oss hvordan man lager hjemmelagde tannbørster og viste oss ferske leopardspor. Det var flott å få oppleve en så fargerik kultur som er så annerledes enn vår egen. Vi ble invitert inn i deres hjem, sang tradisjonelle sanger, og Masai-mennene viste sin berømte hoppdans. Min klassekamerat Stina fylte 25 år den dagen, så i hemmelighet hadde læreren min og Markus (fra Safariresor) ordnet en spesiell gave til henne. På slutten av besøket i landsbyen fikk hun faktisk en geit av masaiene. En gave utenom det vanlige, for å gi en geit er en veldig fin gest i henhold til tradisjonene.

Etter våre dager i nasjonalparken dro vi til byen Mombasa for deretter å ta fergen over til Diani Beach. Og for en kontrast det var å gå fra savannen i Masai Mara til havet og palmene på Diani Beach. Hotellet vårt (Southern Palm Beach Resort) lå rett ved stranden ved Indiahavet, noe som var utrolig imponerende. Det var akkurat som et postkort.

I løpet av våre dager her kunne man velge å slappe av på stranden eller prøve aktivitetene som var tilgjengelige. Jeg og de fleste av mine klassekamerater valgte å dykke da vi nylig hadde fått dykkesertifikat. Dykkingen var utrolig, da det skjuler seg en helt annen verden under havet. Under overflaten møtte vi fargerike fisker, men også skilpadder. Deretter valgte jeg og noen få fra klassen å prøve havfiske. Like før soloppgangen dro vi ut på det indiske hav i en liten fiskebåt. Marcus fra min klasse var den eneste som hadde fiskelykke. Om kvelden grillet vi fangsten hans, som var en kongefisk, den var deilig. En av kveldene ble det dekket langbord nede ved stranden da min klassekamerat Fanny hadde bursdag. Det var veldig surrealistisk å nyte en god middag samtidig som man hørte bølgene fra havet rett ved siden av.

Etter noen herlige dager nede ved Diani Beach begav vi oss til Lake Naivasha Sopa Lodge, som ligger rett ved Lake Naivasha, kjent for sine flodhestsafarier.

På kvelden nøt vi en deilig middag på hotellet før vi ble eskortert av vakter til rommet vårt da ville dyr streifer rundt i området. Dagen etter om morgenen ble jeg, Saga og Fanny møtt av et herlig syn. På vei til frokost, bare noen meter utenfor rommet vårt, møtte vi en giraff som også nøt en frokost bestående av friske blader fra trærne. I flere minutter sto vi der og studerte dyret til vaktene minnet oss på at vi ville gå glipp av frokosten. Det var magisk.

Etter frokosten var det tid for flodhestsafari. Jeg ville lyve hvis jeg sa at jeg ikke var litt skeptisk med å dra ut i en liten båt blant flodhestene, men jeg slappet raskt av siden flodhestene ikke brydde seg om oss. Det var faktisk veldig herlig å kjøre rundt på sjøen. Ved bredden så vi giraffer, gnuer og mange andre dyr som nøt en drikkepause.

Dette var også vår siste dag i Kenya, så etter vår tur på sjøen begav vi oss til Hell's Gate National Park i utkanten av Naivasha. Der fikk vi prøve mountainbike-safari. Inne i parken syklet vi blant giraffer, sebraer og antiloper. Vi møtte også villsvin som sprang av gårde så snart de så oss. Til slutt, da vi skulle sykle tilbake, møtte vi en kenyansk mann som laget håndlagde spyd i et lite telt. Alle ble imponert over hans dyktige håndverk, så læreren min valgte å kjøpe et spyd fra ham.

På ettermiddagen bega vi oss til Kenyas hovedstad Nairobi, der vi skulle fly hjem. Men før vi gjorde det, hadde Topp Afrika booket bord på den berømte restauranten Carnivore. Grunnen til at den er så kjent er fordi midt i restauranten står det en stor rund grill der de griller krokodille, struts, lam og kamelkjøtt. Servitøren serverer kjøttet på en stor grillspyd, og man hadde muligheten til å spise så mye man ville. Maten var deilig, og jeg trodde nesten magen min skulle sprekke. Markus fra Safariresor hadde også invitert en venn som fortalte om sitt arbeid med å bekjempe kvinnelig kjønnslemlestelse. Et spørsmål som jeg mener er veldig viktig. Klassen valgte å bidra med penger til hennes arbeid, noe som føltes som en selvfølge.

Etter den gode middagen bega vi oss til flyplassen for å reise hjem.

Dette har vært en fantastisk givende reise som har åpnet øynene mine for Afrika. Takk Markus og Safariresor for en unik og herlig reise. Jeg ser frem til neste tur til Afrika, som denne gangen blir til Tanzania denne sommeren. Til slutt, men ikke minst, må jeg anbefale å ikke gå glipp av muligheten til å prøve fersk mangojuice hvis du besøker Kenya. Den er utrolig god!

Reiser til Kenya

8 dager | Firmareiser

Kick-off Kenya

fra 34 900,- /person

Julen 2024 Masai Mara & Det Indiske Hav

fra 54 900,- /person

Julen 2024 Klassisk Safari Kenya & Zanzibar

10 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Gorillasafari

Gorillatrekking & Masai Mara

fra 49 900,- /person

16 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Gorillasafari

Gorillatrekking, Masai Mara & Zanzibar

fra 59 900,- /person

9 dager | Klassisk safari | Gruppereiser

Safari i Afrikas vakreste landskap

fra 29 900,- /person

14 dager | Familieferier | Safari med sol og bad

Generasjonsreise Kenya med privat strandvilla

fra 44 900,- /person

Julen 2024 Safari i Afrikas vakreste landskap & Diani Beach

Julen 2024 Ol Pejeta, Samburu & Det indiske hav

fra 63 900,- /person

14 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad | Off The Beaten Track

Ol Pejeta, Samburu & Det indiske hav

Julen 2024 Klassisk Safari Kenya & Watamu

fra 54 800,- /person

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Familieferier | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Kenya & Watamu

fra 39 900,- /person

Julen 2024 Klassisk Safari Kenya & Diani Beach

fra 59 900,- /person

13 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol og bad | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Safari Kenya & Det indiske hav

fra 36 900,- /person

14 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Kenya & Seychellene

fra 65 900,- /person

Klassisk Safari Kenya & Diani Beach

fra 39 900,- /person

12 dager | Familieferier | Safari med sol og bad

Familiesafari Kenya

fra 21 900,- /person

15 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad

The Big Six

fra 49 900,- /person

14 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Kenya & Mauritius

14 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Safari med sol og bad

Klassisk Safari Kenya & Seychellene

fra 51 900,- /person

13 dager | Big five-safari | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Masai Mara & Zanzibar

fra 34 900,- /person

Klassisk Safari Kenya & Zanzibar

13 dager | Klassisk safari | Safari med sol og bad

Amboseli, Tsavo, Salt Lick & Diani Beach

fra 29 900,- /person

11 dager | Klassisk safari | Big five-safari

Den store Kenyareisen

fra 37 900,- /person

9 dager | Klassisk safari | Big five-safari

Aberdare, Lake Naivasha & Masai Mara

fra 35 900,- /person

Masai Mara & Det indiske hav

fra 31 900,- /person

Abonner på inspirasjon og reisenyheter

Drøm deg bort med vårt populære nyhetsbrev, spekket med inspirasjon og reisetips til ditt neste store eventyr.

Takk!

Du abonnerer nå på vårt nyhetsbrev.