Start din reise Mine sider
Reiseskildring

Olivia: Rundtur i Sør-Afrika

Cape Town
Etter nesten en måned i Namibias ekstreme varme, var det deilig å komme til Cape Town med sitt noe kjøligere klima. I november gir byen svensk sommervarme, noe som føltes nesten litt kjølig i forhold til Namibias ørkenklima. Cape Town beskrives av mange som en av verdens vakreste byer, så vi hadde sett frem til å komme hit. På Safariresor er det Joel som har reist til Sør-Afrika flere ganger, mens det er vår families første tur hit. Derfor var forventningene store, men byen levde virkelig opp til sitt rykte. I begynnelsen av oppholdet bodde vi i den kjente og fargerike bydelen Bo-Kaap. Området ligger sentralt i Cape Town og er et godt valg hvis du ønsker å bo i nærheten av hyggelige restauranter, de fleste aktivitetene og nær Waterfronts pulserende atmosfære. Fra vår balkong hadde vi utsikt over byen, havnen og Table Mountain. Vi gjorde blant annet en dagsutflukt til Two Oceans Aquarium, der vi fikk se vakre og fargerike fisker og sjarmerende undervannsmiljøer. En hyggelig og morsom aktivitet for barna, som spesielt satte pris på å se de fullt utstyrte dykkerne svømme rundt i akvariet og mate fiskene og skilpaddene. Etterpå spiste vi lunsj på en kafé i tilknytning til akvariet, med en hyggelig lekeplass for de minste. Vi kom tilbake dit flere ganger under oppholdet vårt i Cape Town. Vi ble gang på gang imponert over byens majestetiske natur, fjellene og kystlinjen som omgir sentrum. Cape Town er en fantastisk destinasjon med mye å oppleve og nyte. Byen tilbyr et stort utvalg av restauranter, en av våre favoritter ble Kloof House. En sjarmerende innredet restaurant med koselig utendørsområde, en hyggelig meny og god stemning. Akkurat som navnet antyder, ligger Kloof Street House på den kjente gaten Kloof Street.

Bo Kaap i Cape Town er kjent både for sin rike historie og sine fargerike bygninger.

Etter oppholdet i Bo-Kaap flyttet vi ned til Camps Bay for å tilbringe noen avslappende dager ved stranden. Camps Bay ligger bare 9 kilometer fra Waterfront, så selv om man bor der, er det muligheten for å oppleve alle aktivitetene og restaurantene som de sentrale delene av Cape Town har å by på. Leiligheten vår lå rett ved stranden, der det også er et stort utvalg av restauranter. Det er et sted med mye liv og aktivitet, alt fra surfere til hundeiere som lufter hundene sine på stranden. Camps Bay har en fantastisk strand, og selv om vannet sjelden blir varmere enn 16 grader her, er det herlig å kjenne havbriset og kjøle seg ned i vannet en solfylt dag når varmen har vært på. På grunn av noen sykdomstilfeller gikk vi glipp av planlagt tur til Godahoppsudden, så den har vi til gode til neste gang. Imidlertid planla vi å dra opp til Table Mountain en skyfri dag. Da vi kom til innsjekkingen for taubanene, ble vi imidlertid informert om at det var for sterk vind på toppen av fjellet, og derfor kunne ikke taubanene gå opp. Dette er ikke helt uvanlig, og etter at Ola og Max hadde gått opp sanddynene i Namibia, ville ikke en stengt taubane stoppe oss. Vi satte Max i en bæresele på ryggen, fant en tursstokk til Ola, og begynte å gå oppover. Heldigvis hadde vi med oss både vann og energi i form av frukt i ryggsekken. Turen går gjennom et hyggelig miljø der du passerer vakre trær, busker og blomster. Vel oppe hadde vi en fantastisk utsikt over Signal Hill, byen og havet. På vei ned svingte vi av hovedveien og fant en fin natursti ned. Etter to timers fottur og etter å ha spurt om veien flere ganger, kom vi ned til Kloof Street og fant en hyggelig kafé der vi nøt en velfortjent brunch.

Camps Bay i Cape Town tilbyr både hyggelige restauranter og en fantastisk strand.

Til slutt av vår tid i Cape Town begynte vi å føle oss mer og mer hjemme i byen. En reise til Cape Town kan virkelig tilpasses avhengig av hva man liker og er interessert i. Avhengig av hvor man bor og hvilke aktiviteter man vil gjøre, kan opplevelsen tilpasses mer enn i noen annen afrikansk by. Byen passer perfekt for de som er interessert i mat og vin, men også for barnefamilier som ønsker å fylle dagene med aktiviteter, eller for de som liker å gå turer, surfe eller spille golf. Dessuten er Cape Town/Sør-Afrika et rimelig land for en svenske å bo i, siden landets valuta har svekket seg betydelig mot den svenske kronen de siste årene. Etter nesten to uker i byen var det på tide for oss å reise videre, og nå begynner vårt eventyr på alvor. Fra Cape Town skal vi via vinområdet, Garden Route, Plettenberg Bay, Durban, St. Lucia, Nord- og Sør-Kruger, Johannesburg, videre til Gaborone i Botswana, for deretter å reise gjennom Botswana, Zimbabwe, Zambia og Tanzania før vi drar hjem fra Nairobi i Kenya. Dette eventyret vil dere få følge litt mer detaljert i dagboksform, og jeg håper dere blir inspirert til fremtidige eventyr.

Dag 1: Cape Town - Vinområdet
Vi henter vår leiebil som skal ta oss gjennom hele Sør-Afrika og videre inn i Botswana. Vi forlater Cape Town og kjører mot vinområdet. Sør-Afrikas vinområder starter rett utenfor Cape Town, noe som gjør at man både kan tilbringe noen netter der eller ta en dagstur. De mest kjente stedene i vinområdet er: Paarl, Stellenbosch og Franschhoek. Vi bor på Basse Provance, en vakker Bed & Breakfast med tilhørende vingård, hvor hovedbygningen er fra 1855. Etter Cape Towns storbyliv bor vi her i fantastiske omgivelser med vinranker så langt øyet kan se. Basse Provance ligger omtrent 3 km fra sentrum av Franschhoek. Byen er liten med en sjarmerende sentrum med kafeer, restauranter og kunstgallerier. Vi spiste lunsj på den gamle togstasjonen, som nå er omgjort til en pub og restaurant. Ettermiddagen tilbrakte vi på overnattingsstedet med en forfriskende dukkert i bassenget og en spasertur i området. Om kvelden kjørte vi til Franschhoek for middag på en hyggelig restaurant i hovedgaten.

Vakre utsikter over vinområdet. En utflukt til vinområdet passer både store og små!

“Jeg har nok aldri hatt høyere puls enn hva jeg hadde når silverbacken Mark gikk en halv meter fra meg. Dette var virkelig et av de heftigste øyeblikkene jeg har hatt i hele mitt liv.”

Josef

Dag 2: Vinområdet
I dag våknet hele familien med ekstra forventning, da det er Max sin bursdag. Vi feiret ham med ballonger, gaver, og et eple i sengen. Han fikk blant annet en plastmotorsykkel (en slags Bobby Car), som ble en stor hit. På frokosten kom personalet sangende med tent lys i en croissant. Max ble glad for all oppmerksomheten og fikk hjelp av Ola til å blåse ut lysene. Vi satt ute i den koselige hagen og fikk servert en flott og god frokost. Etter en rolig formiddag på det hyggelige overnattingsstedet vårt, dro vi til den ærverdige vingården Boschendal. Det var en imponerende følelse å vandre rundt i gårdsrommet, hvor det står 1770 på en av bygningene, deler av gården ble bygget allerede i 1665. De hadde en hyggelig gårdsbutikk og restaurant. I tillegg til vinsmaking tilbød de også guidede turer på plantasjen og muligheten til å leie terrengsykler. Ola la også merke til en sykkel i hans størrelse. Da vi gikk for å se om han kunne prøve den, så vi også en liten "crossbane". Etter uendelig mange runder for Ola på banen, avsluttet vi besøket på Boschendal med en deilig lunsj og en stor kakestykke til Max. Tilbake på Basse Provence var det tid for en hyggelig vinsmaking. Basse Provence ga oss fantastisk service gjennom hele oppholdet, og det er en imponerende følelse å bo på en gård med røtter fra en annen tid.

Dag 3: Oudtshoorn
Denne morgenen besøkte vi flere vingårder og overnattingssteder før vi startet reisen mot Oudtshoorn, en kjøretur med vakre utsikter og bratte stup. Oudtshoorn ligger langs den berømte Route 62 og er starten på Garden Route, som veien mellom Cape Town og Port Elizabeth vakkert kalles. Vi stoppet for lunsj på en veikro med svært unik innredning og stil, der vi bestilte maten fra en campingvogn. Restauranten hadde alle slags rare gjenstander og detaljer, som gamle karuselldeler, mannequiner, troll på veggene og mer. Det var mange motorsykler der (lik den Max fikk da han hadde bursdag), så barna kunne leke før det var på tide å hoppe tilbake i bilen. Da vi nærmet oss Oudtshoorn, så vi strutsefarmer etter strutsefarmer. Det er over 400 strutsefarmer i området. Overnattingsstedet vårt, De Zeekoe, ligger på en gård med vakker omgivelse. Til middag ble det servert strutsfilet, og vi la oss tidlig i forberedelse til morgendagens surikat-safari.

Guiden vår hadde med seg campingstoler som han satte opp for oss noen meter fra en av åpningene til tunnelsystemet, så var det bare å vente.

Dag 4: Oudtshoorn - Gondwana Game Reserve
Vekkeklokken ringte klokken 04:30, vi kledde på barna mens de sov og bar dem til bilen. Etter omtrent 20 minutters kjøring i mørket møtte vi guiden vår for en kopp te med skorpe. Deretter forlot vi bilene og gikk resten av veien til fots. Surikat-safari var noe nytt for oss; surikater bor i huler og underjordiske ganger. Deler av tunnelsystemene kan være flere hundre år gamle. Guiden vår hadde med campingstoler som han satte opp for oss noen meter fra en av åpningene til tunnelsystemet, så var det bare å vente. Etter en lang ventetid dukket den første surikaten opp. Vi trodde nesten ikke det var sant da vi så at den også hadde unger. Det var en fin og harmonisk opplevelse der vi måtte tilpasse oss dyrene. Vi spiste vår piknikfrokost før vi pakket oss inn i bilen og kjørte videre til Gondwana Game Reserve. Det er en privat reservat på 11000 hektar som tilbyr muligheten til å se "The Big 5"; løve, leopard, elefant, neshorn og bøffel. Vi spiste lunsj på Lelehe Lodge før vi dro videre til vår private villa 10 minutter unna. På vei dit passerte vi tre løver som lå og hvilte seg nær veien. Et tips til alle som reiser med barn er å ta med LEGO; det er morsomt å leke med, tar lite plass, og med fantasi kan det varieres i det uendelige. Vi møtte guiden vår klokken 16:00 for ettermiddagssafari i et åpent safarikjøretøy. Gondwana har vakker natur og et bølgende landskap. Det er alltid spennende å lete etter de ville dyrene. Vi fikk se mange forskjellige dyr og avsluttet med en sundowner med snacks og drikke på et godt valgt sted i villmarken. Høydepunktet på turen var å komme nær en neshornmor og hennes unge.

Å møte en voksen hannløve er en mektig opplevelse, løver er de største kattedyrene i Afrika. En hannløve kan veie opptil 270 kg.

Dag 5: Knysna
Klokken 05.00 ringer alarmen, tid for en ny morgensafari, denne gangen skulle jeg og Ola dra alene. Vi kledde oss varmt og følte spenningen over hva morgenen ville bringe. Vi kjørte gjennom dalen til den andre siden av parken. Vi så blant annet en flokk kudu-antiloper, men også en uvanlig syn, en eland-antilope med et bøyd horn. Eland-antilopen er den største antilopen. En fullvoksen hann kan veie opptil 1 000 kg. I horisonten så vi bøfler og giraffer. Vi kjørte gjennom parkens vakre natur, og vår guide stoppet i en liten skog ikke langt unna en flokk sebraer. Deretter serverte han muffins, kaffe og varm sjokolade på panseret mens solen akkurat hadde steget opp og varmet våre ansikter. Vi lyttet til fuglesang og prøvde å telle hvor mange sebraer vi kunne se. For Ola, som vil lære å telle til 20, var dette en god øvelse. Etter å ha fanget solens første stråler, vendte vi tilbake til lodgen og møtte resten av familien til frokost. Deretter pakket vi bilen og startet reisen mot Knysna. Å kjøre gjennom Sør-Afrika er virkelig en herlig opplevelse, naturen gir oss stadig fantastiske utsikter. Vi gjorde et kort stopp i kystbyen Wilderness før vi fortsatte reisen mot Knysna. Vel fremme i Knysna følte vi sulten komme snikende, og det tok ikke lang tid før vi hadde funnet en lokal pizzeria. På ettermiddagen gikk vi rundt i sentrum, besøkte fruktmarkedet og så på en veiarbeidsplass. Våre barn elsker store maskiner, så til slutt måtte vi dra dem bort fra veiarbeidet. Vi avsluttet dagen med et bad i hotellets jacuzzi og basseng.

Elandantilopen er verdens største antilope, en fullvoksen hann kan veie nesten 1000 kg. Vi fikk se en uvanlig syn, en Elandantilop med et bøyd horn.

Dag 6: Knysna

Etter frokost gjør vi oss klare for dagens eventyr. Vi begynner med en spasertur til Knysna Waterfront, med sine butikker og restauranter. Ola kjøpte en liten flodhestnøkkelring som han likte veldig godt. Med tanke på den lange reisen vi har foran oss, må vi gjøre veloverveide kjøp. Ingenting skal ta for mye plass med mindre det er en veldig god grunn. Etter Waterfront kjørte vi videre til The Heads, som er området med den beste og vakreste utsikten over Knysna-lagunen. Vi begynte å bli sultne og dro videre til den sjarmerende restauranten Thyme and Again, som ligger rett utenfor Plettenberg Bay, litt over 30 minutter fra Knysna. Thyme and Again har også litt gårdsalg og et bakeri. Etter lunsj hadde vi planlagt en tur til Eden Garden, som er en regnskogmiljø med mange forskjellige fuglearter. Dessverre begynte det å regne, så i stedet kjørte vi tilbake til overnattingsstedet vårt i Knysna og begynte å pakke for morgendagens reise til Port Elizabeth.

Ola og Max leker sammen på en klippeutsikt ved The Heads. Å dra på safari med familien er uovertruffent!

Dag 7: Knysna - Port Elizabeth
Noen stopp gjør vi mest for å forkorte reisetiden, og det gjaldt også overnattingen vår i Port Elizabeth. Det ble et hyggelig stopp på en sjarmerende og koselig gjestehus. Det var en regnfull dag, så vi tok det mest rolig på rommet og gikk en kort tur i gatene ved strandpromenaden. Port Elizabeth er ikke en by vi anbefaler for lengre opphold, men av og til kan en natt på et hyggelig gjestehus her bidra til å holde tempoet i reisen og unngå lange kjøreturer som kunne ha påvirket morgen- eller ettermiddagssafarier. Dessuten var det hit besteforeldrene mine ankom i 1944, så det var naturligvis morsomt for meg å gå rundt og tenke at jeg kanskje gikk på de samme gatene som de hadde gjort. Den viktigste hendelsen i Port Elizabeth for barna var imidlertid da vi kjøpte vår andre motorsykkel. Etter at Max hadde fått en på bursdagen sin og vi hadde lagt merke til hvor gøy Ola synes den var, og at det til tider ble krangel om hvem som skulle ha den, ble det en diskusjon om plass heller enn pris når det gjaldt å skaffe en til. Nå får Ola reise med den foran setet sitt, og familiefreden er intakt.

Plutselig har en flokk elefanter blokkert veien, i et øyeblikk står tiden stille... Vi returnerer til Kariega Main Lodge med et smil om munnen og sovende barn.

Dag 8: Port Elizabeth - Kariega Game Reserve
Etter frokost pakker vi bilen og kjører mot Kariega Game Reserve, reisen tar ikke mye mer enn 1 time og 30 minutter. Vel fremme blir vi ønsket velkommen til lodgen med glede. Akkurat som på mange av de andre overnattingsstedene vi har bodd på under vår reise, er vi de første internasjonale gjestene siden landets lange nedstengning. Vi bor på Kariega Main Lodge, som er en av parkens 5 lodger. Det er en spesiell opplevelse å være alene på en lodge, hele villmarksopplevelsen blir enda mer intens. Samtidig som guttene leker med sine "motorbiler", sitter vi på terrassen og nyter utsikten. Kariegas natur er utrolig vakker, veldig grønn og kupert. Sør-Afrika er fullt av både store og små private naturreservater, og et av de mest populære i de sørlige delene av landet er uten tvil Kariega Game Reserve. Ofte er reservatet fullbooket måneder i forveien. En grunn til populariteten er beliggenheten, som passer veldig bra for alle som ønsker å reise langs Garden Route, men også for den vakre naturen, hyggelige lodger og fantastisk dyreliv. På ettermiddagen møter vi vår guide, til tross for at vi har deltatt på utallige safarier, er alltid forventningen tydelig før en "game drive". I Kariega Game Reserve ble det ekstra tydelig at man aldri vet hva man kan se etter neste sving. Vi kjører gjennom åser og daler dekket av tett skog, men også åpne sletter. Plutselig har en elefantflokk blokkert veien, for et øyeblikk står tiden stille, vi observerer dem uten å si mye til hverandre, etter noen minutter har de gått inn i skogen og ser ut til å bevege seg mot bekken lenger ned i dalen. Under vår ettermiddagstur ser vi sebraer, antiloper, giraffer og mange andre dyr. Vi returnerer til lodgen med et smil om munnen og sovende barn.

Dag 9: Kariega Game Reserve
Igjen er det tid for en tidlig morgen, klokken 05.00 ringer alarmen, og vi drar ut på en morgensafari i parken etter en kopp kaffe og en muffins. I tillegg til at parken byr på rikt dyreliv, er det kanskje naturen vi nyter mest av, opp og ned, opp og ned gjennom ugjennomtrengelig regnskog. Guiden vår stopper ved en vakker utsiktsplass og tar frem kaffe og varm sjokolade som han setter på panseret. I løpet av morgenen følger vi ferske spor etter løver, men løvene holdt seg skjult. Spenningen ved å følge ferske spor og prøve å finne de ville dyrene er nesten like fantastisk som når vi endelig får øye på dem. Når vi så returnerer til overnattingsstedet, venter frokosten. I løpet av dagen bader vi i bassenget og nyter det herlige været. Før ettermiddagens safaritur spurte guiden oss hvilket dyr vi helst ville se, vi svarte alle løver. Dette er en del av sjarmen med å dra på safari, man vet aldri hva man vil få se, når man vil få se det, og om man i det hele tatt vil få se noen dyr. Hele ettermiddagsturen lette vi sammen etter spor langs grusveien. Etter litt over tre timer sa Ola: "Mamma, vi kommer nok ikke til å se noen løver." Da solen begynte å gå ned, stoppet guiden bilen og dekket et drikkebord på panseret. Vi skålte, og deretter sa Olivia: "Hva er det som beveger seg på åsen?" Guiden svarte "løver" og helte opp drikkene våre. Raskt hoppet vi tilbake i bilen, og guiden kjørte så fort han kunne mot åsen på den andre siden av dalen. Da vi kom frem, var løvene borte, og skuffelsen kom over oss. Etter å ha sirkulert i området en stund, var vi nær ved å gi opp, samtidig som en løvehunne kom frem sammen med sine fire unger. En fantastisk opplevelse som er vanskelig å beskrive.

Vi fikk se en løvinne sammen med sine fire unger. En fantastisk opplevelse som er vanskelig å beskrive.

Dag 10: Kariega Game Reserve - Durban
Igjen er det tidlig morgen, dessverre ikke for en morgensafari denne gangen, men fordi reisen gikk videre til Durban. En reise på 85 mil, vår lengste dagsetappe gjennom Sør-Afrika. Vi kjører gjennom Sør-Afrikas vakre landsbygd. Sammenlignet med de sørlige delene av landet, virker det som om tiden har stått stille i over hundre år. Langs veien beiter geiter og kyr. Vi kjører gjennom utallige landsbyer, og på noen steder ser vi til og med leirhytter. Vi har utviklet en taktikk i løpet av reisen: når barna sover, kjører vi. Hvis det er en lang reise, stopper vi helst ikke før vi har kjørt mer enn halvveis. Det fungerer stort sett bra, barna leker sammen ut fra de forutsetningene de har. Ulempen er at det egentlig ikke er så mye å gjøre, fordelen er at de blir kreative ved å bruke fantasien sin, plutselig leker de i sin egen verden. Etter noen korte toalettstopp og en lengre lunsj i byen Kokstad, nærmer vi oss Durban. Vi blir ønsket velkommen av Elin, vår lokale partner på stedet. Endelig var vi fremme, og leiligheten vår var fantastisk. Den lå rett ved stranden med en stor terrasse og herlig utsikt over Det indiske hav.

Vår lengste dagsetappe under vår reise gjennom Sør-Afrika, 85 mil med vakre utsikter og sørafrikansk landsbygd.

Dag 11 - 14: Durban
I løpet av dagene i Durban nøt vi sol og bading i havet, med over 34 grader i luften og 24 grader i vannet. Vi bodde i et område som heter Umhlanga, sandstranden strekker seg flere kilometer, og det er et stort utvalg av hyggelige og sjarmfulle restauranter. For oss alle var det deilig å ha noen dager pause fra bilkjøringen.

Dag 15: Durban - St Lucia
Etter en tidlig morgenbading i havet, begynte vi reisen mot St Lucia, som ligger i KwaZulu Natal-provinsen, en reise som tar litt over 3,5 timer. Jo lenger nord vi kjører langs Sør-Afrikas kyst, jo mer opplever vi at landskapet blir villere. Vel fremme i St Lucia stoppet vi på en restaurant kalt Reef & Dune, og det viste seg raskt at vi hadde tatt det riktige valget. De hadde en liten lekeplass, noe som gjorde hele besøket ekstra morsomt for barna, og det betydde også at vi ble stamgjester der i løpet av dagene våre i St Lucia. På ettermiddagen besøkte vi Jubala Beach, som strekker seg langs hele Isimangaliso Wetlands Park. Vi bodde på vakre Kingfisher Lodge, hovedbygningen har en rik historie og har bare hatt tre forskjellige eiere siden den ble bygget for over hundre år siden, noe som betyr at mange originale detaljer er bevart. Våtmarksområdet rundt St Lucia er kjent for å være hjemmet til over 1200 nilkrokodiller og rundt 800 flodhester. I sentrum av landsbyen bør man være forsiktig med å gå om natten, da flodhestene jevnlig går på gatene mellom bolighusene.

Ola rir gjennom busken, en opplevelse han sent vil glemme!

Dag 16: St. Lucia
Etter frokost ventet en båtsafari langs elvemunningen, vi har aldri før sett så mange flodhester som i løpet av denne formiddagen. Det er en fantastisk opplevelse å gli over vannet. Flodhesten er ikke bare smidig i vannet, men også rask på land. Disse majestetiske dyrene kan nå en toppfart på 45 km i timen og er også veldig aggressive. Derfor er de det farligste dyret i hele Afrika. Til tross for dette ser de så harmoniske ut når de leker med hverandre i vannet. Vi så også krokodiller og fugler. Etter en flott utflukt var det tid for et nytt eventyr. Vi tok med oss en piknik lunsj og kjørte til Cape Vidal-stranden gjennom Isimangaliso Wetland Park. På vei så vi bavianer, kuduer, giraffer, sebraer, bøfler og neshorn. Stranden ved Cape Vidal er virkelig en paradisstrand. Etter en lang dag returnerte vi til vår innkvartering.

Dag 17: St. Lucia St.
Lucia er et fantastisk område å reise til. På en tur til St. Lucia er det aktiviteter for alle. Dette inkluderer dagssafari til Hluhluwe Imfolozi Park, terrengsykkelturer i villmarken, skilpaddesafari, ridning i villmarken. Vi bestemte oss for å gjøre en mer barnevennlig form for ridning. Ola var ekstra spent etter å ha sett litt på Emil i Lönneberga og sett hvordan han rir over engen. Dette fikk ham til å hoppe opp på hesten, til tross for at han egentlig ikke er vant til hester. Max var mer avventende i begynnelsen, for å myke ham opp lot vi ham mate og klappe hesten. Men han nektet å hoppe opp. Vi begynte vandringen i bushen, Olivia bar Max i armene, Ola så stolt ut der han satt på hesteryggen. Når Olivia fortalte Max at det var hans hest som gikk ved siden av, ville han umiddelbart sitte på hesteryggen, usikkerheten var borte. Under vår vandring så vi sebraer, antiloper og vortesvin. Etter rideturen var barna elleville, de ville ri mer. Du kunne nesten føle gleden i øynene deres. Det endte med at vi bestilte en ny ridetur neste morgen.

Under vår vandring så vi sebraer, antiloper og vortesvin. Etter rideturen var barna henrykte, de ville ri mer.

Dag 18: St. Lucia - Thanda Game Reserve
Morgenen etter kunne Max knapt åpne øynene før han utbryter: "Max vil ri mer." Å se barna sine så forventningsfulle er en herlig følelse. Vi spiste frokost på lodgen og pakket deretter bilen for i dag skal vi videre til Thanda Game Reserve, men først en ridetur for barna gjennom busken. Også denne turen ble veldig vellykket, vi så en varan ligge i gresset, men også sebraer og antiloper. Plutselig roper Ola: "Mamma, jeg så to Pumba-babyer i et hull." Siden han sitter høyt på hesteryggen, ser han best av oss alle. Bare 5 meter unna var det et hi, og der ser en mamma opp med ungene sine. Ola følte seg som en guide og ble enda stoltere. Etter en liten piknik kjører vi videre til Thanda Game Reserve. Vi kjører gjennom Isimangaliso Wetland Park, på den andre siden av parken kjører vi gjennom porten og ut på en større vei. Vi ankommer lodgen akkurat til lunsj. Thanda Safari Lodge har flere ganger blitt kåret til en av de beste safari-lodgene i Sør-Afrika. Lodgen tilbyr service og opplevelser i verdensklasse, og hvert detalj på overnattingen er nøye gjennomtenkt. Ettermiddagssafaritur bød på vakre utsikter og flotte opplevelser i villmarken, vår guide imponerte oss ved ikke bare å kunne spore dyrenes fotavtrykk, men også ved å kunne lukte dem. Det sies visst at man kan kjenne lukten av bøfler opptil 250 meter unna, under riktige forhold. Vi sovnet foran en åpen peis som de tente midt i rommet vårt, utrolig koselig og behagelig da det begynte å bli litt kjølig om kvelden.

Dag 19: Thanda Game Reserve - Hazyview
Som dere allerede har merket, innebærer safari tidlige morgener. Igjen ringer klokken, og det er tid for en tidlig morgensafari. Som tidligere nevnt, er ingen safaritur lik den andre. Vi var alle klare for safari, og vi har innsett at vi trenger å ha med litt ekstra snacks og frukt til barna, i tilfelle de blir sultne på feil tidspunkt. Max elsker bokstavelig talt epler og spiser gjerne så mange han får. Vi rakk ikke å kjøre langt fra overnattingsstedet vårt før guiden vår fikk øye på to løvehanner inne i buskene. Ganske snart ser vi at de smyger seg mot en flokk Impala-antiloper, løvene begynner å løpe, men antilopene løper raskere. Den eneste som er igjen er en nyfødt Impala-kalv, til tross for at kalven ikke er eldre enn noen få dager, klarer den å unnslippe løvenes klør. Vi følger løvene en stund, plutselig går de mot bilen vår. Vi sier til barna at de skal være stille og gir Max et eple. En fantastisk opplevelse når løvene går bare noen få meter fra vår åpne safaribil. Når man får se en løve i sitt naturlige miljø, forstår man hvorfor de kalles savannens konge. Etter fantastiske opplevelser kjører vi tilbake til lodgen, der vi pakker bagasjen inn i bilen før vi begynner den lange reisen til Hazyview. Reisen vår går som en halvmåne rundt Swaziland, vi kjører gjennom sletter, fjellområder og vakre naturområder. På kvelden kommer vi frem til overnattingsstedet vårt, Rissington Inn.

I Sør-Afrika er det vanlig å avslutte en game drive med en hyggelig sundowner i solnedgangen.

Dag 20 - 23: Hazyview
I Hazyview nyter vi rolige dager. Vår innkvartering ligger utrolig vakkert til, og på den store eiendommen vokser det dusinvis av jacarandatrær. Vi bodde på Rissington Inn i tre netter, noe som ga oss muligheten til å slappe av og samle krefter. Hazyview er et knutepunkt for turister som reiser på safari i Kruger nasjonalpark, parkgrensen ligger bare 15 minutter unna sentrum. Hazyview tilbyr et bredt utvalg av aktiviteter, alt fra safari i Kruger til helikopterturer rundt Panorama-ruten, hesteridning i fjellene og firehjulsturer blant bananplantasjene. En av dagene besøkte vi God's Window, som er en av de mest kjente utsiktspunktene langs Panorama-ruten. I tillegg til å slappe av etter mye reising, benyttet jeg også anledningen til å besøke mange overnattingssteder i området.

Panoramaruten byr på uslåelige utsikter og vakre naturopplevelser.

Dag 24: Hazyview - Mjejane Game Reserve
Nå var det tid for oss å dra på safari i sørlige Kruger. Vi kjørte inn i Kruger gjennom Phabeni-porten og fortsatte sørover mot Mjejane Game Reserve, som er en forlengelse av Kruger National Park-økosystemet. Mjejane River Lodge er en av lodgene vi bruker mest i Sør-Afrika. Overnattingen har en vakker utsikt over elven, og fra lodgens tredekk kan man sitte under middager og skue ut over Krugers 2 millioner hektar med villmark. Etter lunsj og en svømmetur i bassenget var det igjen tid for safari. I løpet av oppholdet vårt i Sør-Afrika hadde vi ennå ikke sett noen leopard, så før denne turen snakket vi med guiden om hva som var vårt store mål. Leoparden er vanligvis det vanskeligste dyret å få øye på under en safari. Tro det eller ei, men det tok ikke lang tid før vi fikk øye på en leopard, og enda mer uvanlig ble det da vi i noen minutter kunne følge leoparden som beveget seg nær kjøretøyet vårt før den hoppet opp i et tre. En opplevelse som gjorde at barna kunne sove godt den kvelden. I tillegg til leopard så vi også mange andre dyr, inkludert elefanter, flodhester og mange vakre fugler. Etter safarien ble vi servert en deilig middag med utsikt over den uberørte villmarken.

I noen minutter fikk vi følge leoparden som beveget seg nær kjøretøyet vårt før den hoppet opp i et tre.

Dag 25: Mjejane Game Reserve - Krugerparken
Etter et herlig døgn på Mjejane River Lodge fortsatte reisen vår nordover i Krugerparken. I stedet for å kjøre den raskeste veien rundt parken, kjørte vi gjennom den. På vei til vår innkvartering i den nordlige delen av Kruger, så vi både løver, elefanter og mange andre dyr. Da vi kom til Imbali Lodge, ble vi ønsket velkommen med sitronsaft og av tjue elefanter ved vannhullet. Imbali Lodge er en sjarmerende og privat innkvartering med bare 12 bushbungalower. Vi tok en dukkert i bassenget før vi dro ut på ettermiddagssafari. Det er en ekstra fin tid å dra på safari når dyrene får sine unger og kalver; vi så blant annet mange impala-unger. Vi kjørte gjennom vakker natur, men så ikke mye dyr de første to timene. Så plutselig kom en flokk ville hunder løpende tvers over veien. Selv om jeg sannsynligvis har vært på mer enn 100 safariture, er dette bare andre eller tredje gangen jeg har fått se ville hunder. De er veldig sjeldne og veldig sky. Ville hunder er også en av savannens beste jegere og kan løpe over enorme områder. Denne gangen fikk vi følge dem i noen minutter, noe som var en magisk opplevelse. En av tingene jeg liker mest med safari er at det handler så mye om timing, og at man nesten alltid får oppleve noe som man husker for livet.

Dag 26: Krugerparken
Neste morgen dro jeg på morgensafari alene, og klokken ringte som vanlig kl. 05.00. Denne gangen trengte jeg ikke vente lenge for å se dyr. Bare etter 5 minutters kjøring fra lodgen, kom en leopard gående langs veien. En annen leopard på tre dager er flere enn de fleste får se i sitt liv. Leoparden er et dyr med en fantastisk bevegelsesmønster, smidig, men likevel utrolig sterk. Etter møtet med leoparden tok det ikke lang tid før vi måtte stoppe igjen da vi møtte løver som lå på veien. Guiden fortalte at løvene trolig hadde jaktet noen bøfler som var i nærheten, men mislyktes. Han kjørte videre, og litt senere oppdaget guiden ville hunder som løp langs elvebredden. Det viste seg at det var valpene fra flokken vi hadde sett i går. Når man får se leopard, løver og ville hunder under samme safaritur, er det ikke vanskelig å mene at den tidlige morgenen var verdt det. Tilbake på overnattingen hadde vi frokost sammen med resten av familien, og deretter tilbrakte vi dagen på lodgen. Barna kjørte rundt med sine "motorsykler" samtidig som manageren på Imbali Lodge kom bort og fortalte at lodgen ligger midt i et leopard-hanns territorium. Hvis man har "flaks," kan man få se når han kommer fram og markerer buskene rundt lodgen. Kl. 16.00 gjorde vi oss klare for safari igjen, vi kjørte rundt i parken i litt over 1 time, på jakt etter løver, men dessverre hadde vi ikke flaks denne gangen. Barna sovnet imidlertid godt med frisk luft i ansiktet før himmelen begynte å mørkne, og regnet begynte å falle. Plutselig åpnet himmelen seg helt, og vi måtte skynde oss tilbake til overnattingen. Tilbake på lodgen ble det servert varm sjokolade, og barna tok et oppvarmende bad.

Dag 27 - 29: Johannesburg
Først frokost og deretter avreise mot Johannesburg. De første 1,5 timene kjørte vi gjennom parken, deretter forlot vi Kruger og kjørte inn i et imponerende fjellandskap. Etter en hel dag i bilen kom vi frem til vår lille hytte i Sandton, Johannesburg. I Johannesburg tilbrakte vi tre rolige dager, der jeg fikk sjansen til å jobbe litt med datamaskinen, og familien fikk slappe av. Det beste med oppholdet i Johannesburg var at Ola og Max fikk nye venner å leke med. Det er alltid morsomt for dem når de får møte barn på sin egen alder, og morsomt for meg og Olivia å se hvor raskt de knytter kontakt med andre barn til tross for alle språkbarrierer. På denne turen begynte Ola virkelig å plukke opp engelsken, av og til tok han en pause i leken for å løpe til oss og spørre hva ting heter på engelsk, deretter sprang han tilbake og fortsatte å leke. Den siste dagen i Johannesburg var det også på tide for oss å ta nye covid-19 tester. Mange land rundt om i Afrika, akkurat som resten av verden, krever negativ PCR-test ved ankomst. Dette gjaldt både Sør-Afrika og Botswana, som vi snart skulle kjøre gjennom.

Dag 30: Pilanesberg og Black Rhino Lodge
Ola og Max måtte si farvel til sine nye venner. Deretter fortsatte reisen til Pilanesberg og Black Rhino Lodge. Vi rakk knapt å forlate Johannesburg og bypulsen før vi igjen ble fascinert av Sør-Afrikas ville og vakre landskap. Vi kom frem til vårt overnattingssted i tide for lunsj. Klokken 16.00 dro vi ut på safari, vår guide het Markus, noe barna syntes var morsomt. Han viste oss Pilanesbergs eldste tre, et shepherds tree, som er datert til over 700 år gammelt.

En neshorn krysser veien ikke langt fra vår lodge, Black Rhino Lodge i Pilanesberg.

Dag 31: Pilanesberg og Black Rhino Lodge - Botswana
Selv om Ola bare er 4 år, har han vært med på nesten alle safariturene. Han var med denne morgenen også. Klokka 05.00 kledde vi på oss og gikk mot bilen der vi møtte guiden vår. Ola var forventningsfull og håpet å få se løver. Dessverre fikk vi ikke sett noen løver denne gangen, men det var likevel en herlig tid, og jeg fikk litt alene tid med Ola. Han pleier å sitte på fanget og stille spørsmål om det han lurer på, eller så står han opp og speider etter dyr. Da vi kjørte gjennom parken ropte plutselig Ola: "that was a big Elephant, please go back." Guiden hørte det ikke først, så jeg måtte få oppmerksomheten hans. Ola var sikker på det han så, og guiden rygget. Rett nok var det en stor elefant bare noen meter fra veien. Ola var veldig stolt over å ha oppdaget elefanten og gledet seg til å fortelle moren sin om det under frokosten. Etter 1,5 måned var det nå på tide for oss å forlate Sør-Afrika for å kjøre inn i Botswana. Håper dere blir med videre!

Reiser til Sør-Afrika

15 dager | Eventyrreiser | Reiser med Rovos Rail | Firmareiser

Rovos Rail i Namibia

fra 134 900,- /person

8 dager | Reiser med Rovos Rail | Storby

Rovos Rail - Dar es Salaam til Cape Town

fra 29 900,- /person

Rovos Rail - Cape Town til Pretoria

13 dager | Eventyrreiser | Reiser med Rovos Rail | Firmareiser

Rovos Rail & Golfsafari

fra 74 900,- /person

14 dager | Big five-safari | Eventyrreiser | Reiser med Rovos Rail | Off The Beaten Track

Rovos Rail, Victoria Falls & Safari i Botswana

fra 69 900,- /person

17 dager | Self drive safari | Storby | Vinsmaking

Cape Town, Garden Route & Safari

fra 29 000,- /person

9 dager | Firmareiser

Kick-off Sør-Afrika

fra 45 000,- /person

13 dager | Julereiser

Julen 2024 Det beste av Sør-Afrika

fra 59 900,- /person

15 dager | Julereiser

Julen 2024 Cape Town og Safari Kruger

fra 44 900,- /person

17 dager | Big five-safari | Reiser med Rovos Rail | Off The Beaten Track

Rovos Rail - Southern Cross til Victoria Falls

fra 109 000,- /person

13 dager | Klassisk safari | Sol & bad | Storby

Oppdag KwaZulu-Natal

fra 25 000,- /person

Østkystens perler

fra 35 000,- /person

15 dager | Klassisk safari | Familieferier | Eventyrreiser | Storby

Victoria Falls, Botswana og Cape Town

fra 69 900,- /person

15 dager | Reiser med Rovos Rail | Storby

Cape Town, Rovos Rail & Safari

fra 50 000,- /person

15 dager | Klassisk safari | Big five-safari | Storby | Vinsmaking

Eksklusiv Safari Sør-Afrika

fra 60 000,- /person

13 dager | Klassisk safari | Storby | Vinsmaking

Cape Town, Vindistriktet og Safari

fra 28 000,- /person

13 dager | Big five-safari | Storby | Vinsmaking

Det beste av Sør-Afrika

fra 37 000,- /person

13 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Sør-Afrika

13 dager | Big five-safari | Familieferier

Cape Town og Safari i Kruger

fra 23 900,- /person

13 dager | Klassisk safari | Sol & bad

Safari & Mosambik

fra 29 900,- /person

19 dager | Julereiser

Julen 2024 Cape Town, Safari og Mauritius

fra 65 900,- /person

13 dager | Klassisk safari | Sol & bad

Safari & Mauritius

fra 55 800,- /person

17 dager | Bryllupsreiser

Bryllupsreise Cape Town, Safari og Mauritius

fra 45 900,- /person

17 dager | Klassisk safari | Sol & bad

Cape Town, Safari og Mauritius

fra 38 900,- /person

13 dager | Familieferier | Eventyrreiser | Self drive safari | Firmareiser

Cape Town & Namibia

fra 24 900,- /person

Abonner på inspirasjon og reisenyheter

Drøm deg bort med vårt populære nyhetsbrev, spekket med inspirasjon og reisetips til ditt neste store eventyr.

Takk!

Du abonnerer nå på vårt nyhetsbrev.