Start din reise Mine sider
Reiseskildring

Olivia: Safari i Zambia

Vi feiret jul og nyttår i Zimbabwe før reisen fortsatte til Zambia. Det har vært litt spesielt hver gang vi har krysset en landegrense og bare noen minutter senere har kommet til et nytt land. Fra Zimbabwe krysset vi en bro over Victoriafallene for å komme til Zambia, det var en imponerende opplevelse. Vi startet oppholdet i Zambia med fire netter på Tabonina guesthouse i Livingstone. Der hadde vi noen virkelig fine og avslappende dager. Gjestehuset hadde en stor, frodig hage og et basseng. Vi var de eneste gjestene, så barna hadde stor frihet til å bevege seg og leke. De ble gode venner med Lenzi, gjestehusets gartner og altmuligmann. Barna fulgte ham rundt og plantet nye planter, beskar busker, plukket mango osv. I mellomtiden kunne Markus og jeg drikke kaffe og slappe av litt. Vi tok noen turer inn til byen for lunsj og litt shopping. Blant annet spiste vi lunsj på Dacanton og fikk smake på landets beste italienske iskrem. Vi spiste også lunsj på Zest, en av de mer populære restaurantene i Livingston. Vi kjøpte noen gaver på et marked og klær i en bruktbutikk tilsvarende Erikshjälpen i Sverige. En ettermiddag dro vi og så på hotellene og lodgene i området.

Vi fikk leiebilen vår, en Toyota Prado, levert til gjestehuset vårt, og morgenen etter pakket vi bilen og sa farvel til Lenzi. Nå kunne vårt store eventyr i Zambia begynne. Vi kjørte en biltur på omtrent 6 timer, først kjørte vi på asfaltert vei, men store deler av reisen var på grusvei, og vi så ikke mye sivilisasjon, vi kjørte gjennom en afrikansk landsbygd. Da vi kom fram til Musungwa lodge, spiste vi lunsj og badet i bassenget om ettermiddagen. Musungwa lodge ligger ved Itezhi Tezhi Dam og rett ved siden av Kafue National Park.

Nästa morgon var vi uppe tidigt och fick packad frukost i bilen för vi hade en lång resa genom parken framför oss. Vi hade en guide med oss i bilen och letade efter djur samtidigt som målet var att köra igenom parken och titta på boenden på andra sidan. Den häftigaste djurupplevelsen var att få se en flock sabelantiloper, Markus hade letat efter dessa majestätiska djur hela vår resa i Botswana och äntligen fick vi chans att se dem. Sabelantilop eller också kallad svart hästantilop har horn som är bakåtböjda med flera smala och breda ringar. Vi åt varm lunch på en trevlig safarilodge med utsikt över Kafue river. Sedan åkte vi utanför parken på väg tillbaka till vår lodge. Det blev en lång dag med många timmar i bilen, vi badade i poolen när vi kom tillbaka och åt middag i restaurangen.

“Etter bryllupet vårt var det utrolig luksuriøst å ha en reisebyrå som skreddersydde turen helt etter våre ønsker og svarte på alle spørsmålene våre. Vi vil definitivt dra på en lignende tur igjen”

Patricia

Neste dag satte vi kursen mot en annen del av Zambia. Vi pakket oss inn i bilen og kjørte via landets hovedstad på vei mot Lower Zambezi. I Lusaka stoppet vi for å spise pizza før vi fortsatte. De siste halvtimene kjørte vi på en smal grusvei før vi kom fram til Gwabi River Lodge på ettermiddagen. Lodgen ligger vakkert ved Gwabi-elven og har en landlig atmosfære. Vi ble ønsket velkommen av perlehøns og påfugler. Barna fikk umiddelbart være med å mate hønsene og fiskene i dammen. Vi tilbrakte en rolig ettermiddag på dekket med utsikt over elven og planla morgendagens båttur. Etter frokost satte vi oss i en motorbåt sammen med vår kaptein. Vi kjørte på elven på vei mot Lower Zambezi National Park. Det var litt annerledes å gjøre game drive fra en båt. Vi så mange dyr, inkludert en stor elefantflokk som var nede i elven og lekte og kjølte seg ned. Vi var også i nærheten av flere flodhester. Inne i parken fisket Markus en stund i håp om å få en stor Tigerfisk på kroken. Vi måtte avbryte på grunn av sult og stoppet på en svært sjarmerende restaurant som lå rett ved elven. Der spiste vi en smakfull og god indisk rett og tok en pause fra den varme solen før vi dro tilbake til overnattingsstedet. Det ble en vellykket safari. Da vi kom tilbake, fikk barna prøve å fiske i dammen, og det ble tilapia til middag.

Zambia er et stort og vakkert land, og for å oppleve alt landet har å tilby, må man reise lange avstander. Vi forlot Gwabi River Lodge tidlig om morgenen og startet vår daglige kjøretur. Sent på ettermiddagen kom vi fram til Bridge "spøkelses"camp, der vi skulle overnatte før vi kunne kjøre resten av strekningen til South Luangwa National Park. Vi har bodd på en rekke overnattingssteder i Øst- og Sør-Afrika, og Bridge Camp er definitivt det mest spesielle vi har bodd på.

Vi dro tidlig neste morgen og kjørte gjennom et vakkert fjellandskap og stoppet i en liten by for å kjøpe lunsj. Vi ble hjertelig mottatt på Njobvu Safari Camp. Der bodde vi i tre netter, og det var en fin pause fra våre lange bilturer. Njobvu Safari Camp ligger ved en dyrefylt lagune, og på den andre siden av lagunen ligger South Luangwa nasjonalpark. Vi kom dit akkurat i tide for ettermiddagste. Deretter badet vi i vår lille basseng og lot barna leke før middag. På vei tilbake til hytta vår oppdaget Ola med hjelp av lommelykten en flodhest som sto rett nedenfor terrassen vår og spiste gress. Det er alltid morsomt når man har muligheten til å se ville dyr fra overnattingsstedet sitt. Neste morgen dro vi inn i parken, inngangen til parken ligger bare 800 meter fra Njobvu Safari Camp. South Luangwa nasjonalpark dekker et område på omtrent 9050 kvadratkilometer. Det er få steder i Afrika som kan tilby den unike kombinasjonen av åpne gressletter, modne og fascinerende skogområder og en stor elv. Områdets rykte for rikt dyreliv og uberørt vegetasjon er vel fortjent. Vi så en stor flokk bøfler som krysset veien, bakerst i rekken gikk en bøffelku med sin helt nyfødte kalv. Den lille kalven gikk litt usikkert etter moren sin. På ettermiddagssafarien fikk vi se en leopardhunn og fulgte henne til en flokk impalaer. I South Luangwa har man muligheten til å dra på nattsafari, vår guide hadde med seg en assistent som holdt en kraftig lommelykt når det hadde blitt mørkt. Vi ventet en stund for å se om leoparden skulle jakte, men til slutt måtte vi dra derfra. Det var spennende å dra på safari i mørket og se etter øyne som lyste i mørket. Vi så mange lynbiller.

Samtidig som Markus var på vandresafari, fikk jeg og barna oppleve en imponerende safaritur. På vei til frokost informerte en av personalet oss om at vi måtte snu fordi en stor elefant blokkerte veien. Vi måtte bare vente til elefanten hadde gått langt nok unna så vi trygt kunne gå til restauranten. Deretter spiste vi frokost med utsikt over elefanten som hadde gått ned til lagunen. Senere på dagen dro vi på ettermiddags- og nattsafari sammen. Vi ønsket å se løver, og det fikk vi også. Da vi først kom inn i parken, lå løvene og slappet av på veien. Vi bestemte oss for å komme tilbake til dem ved skumringen da de pleier å bli mer aktive. Vi stoppet på et sted med vakker utsikt over elven og tok en kveldsdrink før vi returnerte til løvene. Når vi kom tilbake, begynte de å våkne opp og hilse på hverandre, det var vakkert å se. Samtidig ble det helt mørkt, og vi fortsatte med bruk av spotlys. Njobvu Safari Camp og South Luangwa nasjonalpark ga oss virkelig flotte dager og opplevelser. Vi forlot leiren neste morgen og startet vår 8 timers lange reise til Lusaka. Vi hadde en fin ettermiddag ved bassenget på vårt nye overnattingssted, Pioneer Lodge. Vi besøkte også et kjøpesenter i nærheten, der det var en lekeplass for barna. Vi spiste deilig indisk mat og gjorde litt shopping.

Reisen til Tanzania fortsatte neste morgen med en lang kjøretur på omtrent 9 timer til Mpika, hvor vi overnattet en natt. Deretter kjørte vi omtrent 6 timer til Nakonde, hvor vi forlot Zambia og kom inn i Tanzania. Vi forlot også bilen ved grensen. Alle disse lange reisene gikk overraskende bra; barna tilpasset seg og ble vant til det. Vår strategi var å kjøre kontinuerlig med så få pauser som mulig, det fungerte best for oss. Vi hadde alltid frukt, snacks og tyggegummi i bilen. Vi lyttet mye til lydbøker, og barna fikk sove så mye de ønsket.

Abonner på inspirasjon og reisenyheter

Drøm deg bort med vårt populære nyhetsbrev, spekket med inspirasjon og reisetips til ditt neste store eventyr.

Takk!

Du abonnerer nå på vårt nyhetsbrev.